Оратівський ліцей Вінницького району Вінницької області
Оратівська громада, Вінницька область
Освітній портал оратівського району Підписатися на новини
23 Травня 2024 р

Поради здобувачам освіти

Техніки арт-терапії для відновлення емоційного стану.

Профілактика стресу під час під готовки до іспиту

 

Навчатися граючи: як підготуватися до НМТ без стресу

Тисячі випускників зараз активно готуються до складання національного мультипредметного тесту. Можна тільки уявити який стрес переживають цьогорічні абітурієнти не тільки через війну та невизначеність, а й через заміну стандартного ЗНО на новий вид іспиту.

У такому стані зазубрювання та механічне потворювання точно не будуть дієвими. А як щодо гри? Дослідження показують, що ігрові елементи у процесі мотивують навчатися інтенсивніше. А учасники гейміфікованого навчання отримують вищі бали за тих, хто використовує традиційні елементи.

Які ресурси допоможуть у підготовці: корисний чекліст

Безкоштовна платформа iLearn у підготовці до Мультитесту. На ній є не лише змога переглядати щотижневі онлайн-вебінари із найкращими викладачами, а й використовувати тренажер мультитесту. А українську мову та літературу можна вивчати за допомогою яскравого інтерактивного квесту.

Процес навчання та підготовки до будь-якого іспиту, у тому числі НМТ потребує системної щоденної роботи. Тому надважливим є формування відповідної звички. Ви додаєте звички (приклад: навчатись протягом 3-х годин), щоденні завдання (приклад: вивчити нову тему з історії, повторити математику) та конкретизуєте завдання (приклад: вивчити тему № 20 з історії, повторити тему № 15 з математики). В цьому вам допоможуть завдання на платформі Habitica.

На платформах Kahoot та Quizizz є вже готові тести в ігровій формі, які можна виконувати разом з однокласниками та друзями.

 

Навчальний проект ''0 Stress``для учасників НМТ

Аби допомогти випускникам підготуватися до складання мультипредметного тесту і мінімізувати розгубленість та хвилювання щодо нового формату вступних випробувань, освітня організація «Навчай для України» за підтримки Посольства Фінляндії в Україні запускає безкоштовний навчальний проєкт «0 Stress». 

Усі охочі можуть зареєструватися на сайті і вже з 23 травня  доєднатися до групових занять з української мови, математики та історії України, під час яких досвідчені викладачі зорієнтують потенційних учасників НМТ, на що звернути увагу, готуючись до тесту, корисними будуть поради експертів про те, як написати успішний мотиваційний лист, як обрати професію в умовах війни та невизначеності.

 

Загальні правила безпеки для дітей та підлітків

Торгівля людьми - це злочин, який може вчинятися щодо вас як в Україні,так і поза її межами. Для того, щоб не потрапити в пастку, слід дотримуватись загальних правил безпеки

 

Як позбутися нав'язливих думок

У межах Національної програми психічного здоров’я та психосоціальної підтримки, ініційованої першою леді України Олена Зеленська, Міністерство охорони здоров’я пропонує вправи-антистрес від лікаря-психотерапевта Сергія Міщука (Serhiy Mischook), які допоможуть збалансувати психоемоційний стан. Антистрес-вправи є простими, утім ефективними, і працюють так, щоби допомогти тілу впоратися зі стресом на рівні м’язової пам’яті. Крім того, вони допомагають збалансувати психоемоційний стан.

 

Чому навчають нас наші емоції.

Методи та техніки контролю паніки.

Вправа : Баночка моїх емоцій

Техніки стабілізації психологічного стану в стресовій ситуації  

Людина завжди прагне до прекрасного, до того, що приносить задоволення. Проте сучасний неспокійний ритм життя та події зумовлюють низку стресових ситуацій, переживань, призводять до розвитку депресії. Як зменшити це напруження, перемогти стрес і не довести себе до емоційного вигорання? Як же побороти такий стан? Як вилікувати психологічну травму, яка зачаїлась глибоко в душі? Вам допоможуть техніки стабілізації психологічного стану в стресовій ситуації.

Поради для учнів під час дистанційного навчання 

Навчання вдома або дистанційно з будь-якого іншого місця може бути дуже ефективним, головне – самоорганізація. Прості поради допоможуть впоратися з великим обсягом роботи і навіть навчитися отримувати задоволення від занять.

1. Перед початком заняття захистіться від усього, що вас відволікатиме. Передусім – мобільний телефон, навіть якщо він на вібродзвінку, навіть якщо ви плануєте тільки відповідати на СМС. Телефон треба прибрати чимдалі й діставати тільки під час перерв. Також слід створити навколо себе зону тиші й спокою. Будь-яка незапланована перерва на спілкування зіб’є вас з думки й порушить той порядок запам’ятовування, який ви так довго вибудовували.

 2. Фізіологічні потреби теж не мають відволікати. Під час заняття вам, звичайно, захочеться пити – адже інтенсивна розумова діяльність викликає спрагу. Заздалегідь потурбуйтеся про запас свого улюбленого напою або ще краще – води. Уникайте енергетичних напоїв, якщо ваша мета – саме заняття. Перекус теж має бути приготований заздалегідь: проста і поживна їжа, наприклад, фрукти чи овочі. Уникайте їсти тільки солодке, залиште шоколадному батончику роль десерту – тоді й настрій підвищиться, і з травленням все буде гаразд. Зручний одяг, що не стримує рухів, комфортна температура в кімнаті – усе це теж дуже важливо. Пам’ятайте про провітрення кімнати, в якій займаєтесь (брак кисню спричиняє погіршення засвоєння матеріалу).

3. Під час занять, якщо вони тривають понад годину, робіть заплановані перерви: після кожних 45 хвилин перемикайтеся на щось інше. Краще за все походити, порухатися, можна зарядитися позитивними емоціями від спілкування з друзями (ось тут і виручить телефон), подивитися коротке відео, перекусити. Довше, ніж на 20 хвилин, відволікатися не варто – адже так можна і забути про головну мету.

 4. До речі, про мету. Дайте відповідь собі на ті запитання, які вас турбують і відволікають від занять. Ось вони, стукаються у ваш мозок: “Як я складу іспит? Подзвонить чи не подзвонить? Вступлю чи не вступлю? Яка в мене буде професія? Скільки я зможу заробляти? Як стати краще за всіх?». На ці запитання необхідно відповісти, інакше мозок буде весь час до них повертатися. Можете навіть виписати їх на папір або обмежитися усними відповідями, головне – щоб вони були логічними, а не емоційними. Наприклад: «Як я складу іспит?» – «Якщо вивчу ось цей матеріал і ось той, то здам добре, все залежить від мене». «Подзвонить чи не подзвонить?» – «Поки що займатимуся й відключу телефон, а потім подивлюся на дзвінки й дізнаюся точно».

5. Позбавтеся будь-якого внутрішнього негативу, пов’язаного з навчанням. Відстежте свої думки з цього приводу. Наприклад, «Я ненавиджу математику» варто замінити на «Я розумію, що математику треба здати, і я з цим впораюся». Замість «Це надто складно для мене» варто казати «Так, це складно, але я молодець і я впораюся». Улюблене пояснення «Я не можу займатися, тому що…» – далі йде виправдання: гамірно, загубилася улюблена ручка, немає підручників, закінчилася кава. Замість цього варто говорити собі й іншим: «Так, я хотів би, щоб у мене були інші умови для занять, але поки це не так, я займатимуся в будь-якій ситуації».

6. Буває, що усі умови дотримані, уся родина ходить навшпиньки, улюблена ручка на столі, зошити і книжки розкладені навкруги. А ось посидючості бракує. Хочеться бігати й стрибати, але час іде, контрольні усе ближче. Що ж робити? По-перше, усвідомити, що ви належите до кінестетичного типу і потреба в русі – така ж важлива для вас, як їжа і сон, тільки треба правильно використати її в навчанні. Спробуйте такі прийоми: – коли читаєте матеріал – підкреслюйте, конспектуйте, робіть таблиці. Поєднання руху з розумовою діяльністю допоможе запам’ятати матеріал, краще його систематизувати. – слухаєте лекцію і від нерухомості починаєте дрімати? Віджимайте еспандер або розтягуйте гумову стрічку. Можна також робити вправи на фітболі. Звичайно, в класі чи в бібліотеці так не вдасться, зате з онлайн-уроками – скільки завгодно. – доки вчите, сидіть нерухомо й зосереджено, а коли повторюєте чи відповідаєте – можна пострибати або покидати м’ячем у стінку. Ви здивуєтеся, але запам’ятати вийде набагато більше.

Звичайно, це не всі корисні поради, але найголовніші, які допоможуть під час дистанційного навчання і впоратися з будь-яким обсягом матеріалу.

 1. Відгородити себе від усього, що може відволікати

2. Завчасно потурбуватися про фізіологічні потреби

3. Робити перерви по 15 хвилин між великими порціями матеріалу

4. Звільнити свій розум від зайвих питань

5. Перевести негатив у позитив

6. Дозволити собі рухатись

Кодекс честі учня

  • Сприймай людину такою, якою вона є: адже в кожного свої ідеали, здібності, мрії, переконання, уподобання.
  • Звикай усюди спілкуватися українською мовою: ми живемо в незалежній державі Україні, вчимося в школі з державною мовою навчання.
  • Знання – сила і капітал. Шукай нових знань і поглиблюй ті, що маєш. Шлях до самовдосконалення безмежний.
  • Люби читати книжки і будь допитливим. У книгах – мудрість.
  • Не соромся запитувати, адже кожному буває щось незрозуміло. В питаннях – шлях до істини.
  • Якщо ти чогось не знаєш, не виконав домашнього завдання, не принижуй себе випрошуванням оцінки. Не шукай собі виправдань, а дізнайся і виконай необхідну роботу.
  • Якщо ти списуєш, або підказуєш, то принижуєш себе і вчителя. Виходить, що ти не здатний зрозуміти, а вчитель пояснити.
  • Коли хизуєшся своєю силою, вродою чи знаннями, пам’ятай: завжди є той, хто досконаліший від тебе, тож уникай зверхності, пихатості.
  • Якщо критикуєш, пропонуй щось своє.
  • Якщо пропонуєш щось змінити, візьми участь у роботі.
  • Коли всі працюють, не стій осторонь – це не чесно.
  • Пообіцяв – виконай. Не певен – не обіцяй.
  • Будь чесним. Скажеш неправду – втратиш повагу та довіру.
  • Поважай працю інших людей. Тобі ж приємно, коли поважають твою.
  • Пам’ятай: справи переконливіші за слова.
  • Жартуючи, не забувай: жарт лише тоді дотепний, коли всім смішно, в тому числі й тому, над ким жартують.
  • Пам’ятай: власність(чия б вона не була) має бути недоторканою.
  • Прагни перемоги, але не будь – якою ціною, а в чесній боротьбі.
  • Привчайся давати собі накази і виконувати їх, корися своїй волі, а не примхам.
  • Умій визнавати свої помилки. Вчися пробачати і миритися.
  • Будь вірним другом.
  • Будь чемним, привітним і гостинним. Завжди вітайся, дякуй, проси вибачення, вислухай і допоможи.
  • Будь вимогливим, але передусім до себе: не виправдовуй своїх лінощів, поважай думку батьків, учителів, однокласників. Ніколи не запізнюйся, сумлінно виконуй обов’язки чергового.
  • Не тримай у собі вміння та навички. Постійно шукай нагоди практично їх застосувати.
  • Бережи своє здоров’я, уникай шкідливих звичок.
  • Збагачуй свій духовний світ.

 

Поради з самовиховання

/Files/images/psiholog/9U6Pur22a_M.jpg

1. Коли берешся за будь-яку справу, подумай: який результат повинен отримати.

2. Берись за справу сміливо і не відступай, поки її не виконаєш. Якщо в кінці тижня або цього дня залишаються не виконаними один чи два запланованих тобою пункти, перепиши їх у план на наступний тиждень(наступний день).

3. Візьми собі за правило обов’язково аналізувати: чому саме ти не виконав той чи інший пункт. Намагайся сам усувати причини невиконання. Спочатку це вважатиметься важким, але з часом ти зрозумієш, що головне – це правильно оцінювати свої сили і не гаяти марно часу.

4. Ніколи не практикуй перенесення виконання справи на наступний день. Приступай до виконання запланованого одразу ж без зволікань.

5. Не роби жодних попускань, навчися своїм примхам відповідати коротко, але твердо –"ні”.

6. Навчися сам собі наказувати, будь до себе непохитним,але став перед собою завдання реальні, ні в якому разі "не заривайся”, бо не спрацює внутрішній наказ ”Так треба”, "Я мушу”.

7. Спробуй проаналізувати: на що ти переважно витрачаєш свій вільний час?

8. Твій організм здатий до тривалих навантажень, але, щоб уникнути стомлення, переборюй втому, змінюй види діяльності протягом дня.

9. Приймаючи на себе будь-яке завдання, навчися слухати уважно вказівки дорослих. Користуйся нотатками, щоб нічого не пропустити повз увагу і зберегти час.


7 порад учню

/Files/images/psiholog/shema_0011.png

Порада перша і найтяжча. Ніколи не намагайтеся отримати все і відразу. Пам'ятайте, що успіх - це насамперед праця. Не вірте красивим фільмам, де щоб досягти успіху досить бути вродливим чи багатим.

Порада друга - про любов. Обов’язково зміни своє відношення до людей, які тебе оточують. Хочеш, щоб тебе любили люди - полюби їх сам. Подумай, чи подобаються особисто тобі егоїстичні, нетерпимі до чужих думок люди? То чому, якщо ти саме такий, повинні любити тебе?

Порада третя - особлива. Потрібно на деякий час забути, що ти особливий, не такий як всі. Запам'ятай, що про це знає лише твоя мама і ти сам.

Порада четверта - про найдорожче. Полюби себе насамперед сам. Це не значить, що ти повинен любуватися собою в дзеркало. Просто стався з повагою до свого тіла, не отруюй його алкоголем та іншими ядами.

Порада п'ята - пріоритетна. Не розпорошуй свої сили відразу у всіх напрямках. Вибери кілька важливих для тебе справ і наполегливо вдосконалюйся саме в них. Хоча спробувати себе в нових справах ніколи не завадить. Хто зна, можливо, саме там чекає на тебе успіх, сидить собі і жде, коли ж ти його віднайдеш.

Порада шоста - навчайся! Навчайся все своє життя. Ніхто не заперечує, що ти і так багато знаєш та умієш. Добре, що ти знаєш, скільки часу тривала столітня війна (100?!), чудово, якщо ти можеш відрізнити комп'ютерний вірус від вірусу грипу, вітаю, якщо зумієш своїми руками забити звичайний цвях в цегляну стіну.

Порада сьома і остання (по списку, а не по значенню!) Отже, ти хочеш досягти успіху? То чого ж тоді чекаєш і витрачаєш свій дорогоцінний час на читання цих порад? Давай, не сиди, пора уже щось зробити своїми руками.


УМІЙ ВОЛОДІТИ СОБОЮ

/Files/images/psiholog/CvLfdft6L4s.jpg

1. Пам’ятайте: найкращий спосіб боротьби з душевним неспокоєм – постійна зайнятість.

2. Щоб забути свої напасті, намагайся зробити приємне іншим. Роблячи добро іншим, робиш добро собі.

3. Не намагайся змінювати чи перевиховувати інших. Набагато корисливіше і безпечніше зайнятися самовихованням.

4. Пам’ятай: кожна людина – така ж яскрава й унікальна індивідуальність, як і ти, приймай її такою, якою вона є. Намагайся знайти в людині позитивні риси, вмій бачити її достоїнства і в стосунках з нею спробуй опиратись саме на ці якості.

5. Май мужність від щирого серця визнавати свої помилки. Уникай зазнайства і дозування.

6. Вчися володіти собою! Гнів, дратівливість, злість спотворюють людину. Егоїзм – джерело багатьох конфліктів. Виховуй в собі терпіння, пам’ятай, що «рана заживає поступово». Не через дрібниці.

7. Будь-яка справа починається з першого кроку!

8. Пам’ятай: перешкоди нам даються задля нашого розвитку.

9. Людина, має необмежені можливості самовдосконалення, причому в усіх галузях СВОЄЇ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ.

10. Будь толерантною особистістю.


Перед олімпіадою

/Files/images/psiholog/G6ZnrGkpOck.jpg

1. Перш ніж почати підготовку до олімпіади, варто обладнати місце для занять: забрати зайві речі, зручно розташувати потрібні підручники, посібники, зошити, папір, олівці і т.п. Психологи вважають, що добре ввести в такий інтер’єр для занять жовтий і фіолетовий кольори, оскільки вони підвищують інтелектуальну активність. Не треба переклеювати заради цього шпалери або змінювати штори, досить якоїсь картинки в таких тонах, естампа, що зрештою можна зробити і самому, використовуючи, наприклад, техніку колажу.

2. Приступаючи до підготовки до олімпіади, корисно складати план.

3. Для початку добре визначити, хто ви – «сова» чи «жайворонок», і в залежності від цього максимально завантажити ранкові або, напроти, вечірні години.

4. Складаючи план на кожен день підготовки, необхідно чітко визначити, що саме сьогодні буде вивчатися. Не взагалі: «Небагато позаймаюсь», а що саме сьогодні будете учити, які саме розділи якого предмета.

5. Звичайно, добре починати – поки не втомився, поки свіжа голова – з самого важкого, з того розділу, що гірший за все. Але буває і так, що знайомитися не хочеться, у голову нічого не йде. Коротше, «немає настрою». У такому випадку корисно почати, навпроти, з того, що знаєте краще, з того матеріалу, що вам найбільше цікавий і приємний. Можливо, поступово справа піде.

6. Обов’язково варто чергувати роботу і відпочинок, скажімо, 40 хв. занять, потім 10 хв. – перерва. Можна в цей час вимити посуд, полити квіти, зробити зарядку.

7. Готуючись до олімпіади, не треба прагнути до того, щоб прочитати і запам’ятати напам’ять весь підручник. Корисно повторювати матеріал з питань. Прочитавши питання, спочатку згадаєте й обов’язково коротко запишіть усе, що ви знаєте з цього питання, і лише потім перевірте себе за підручником. Особливу увагу зверніть на підзаголовки чи глави параграфа підручника, на правила і виділений текст. Перевірте правильність дат, основних фактів. Тільки після цього уважно, повільно прочитайте підручник, виділяючи головні думки, – це опорні пункті відповіді.

8. Наприкінці кожного дня підготовки варто перевірити, як ви засвоїли матеріал: знову коротко запишіть плани всіх питань, які були пророблені в цей день.


ЯК ГОТУВАТИ ДОМАШНІ ЗАВДАННЯ

/Files/images/psiholog/l58pMHzgcxM.jpg

1. Активно працюй на уроці: уважно слухай, відповідай на запитання.

2. Став запитання, якщо чогось не зрозумів або з чимось не згодний.

3. Навчися користуватися словниками й довідниками. З’ясуй значення незнайомих слів, знаходь потрібні факти й пояснення, правила, формули в довідниках.

4. Якщо в тебе є комп’ютер, навчися з його допомогою знаходити потрібну інформацію, робити розрахунки за допомогою електронних таблиць тощо.

5. Продумай послідовність виконання завдань з окремих предметів і спробуй визначити, скільки часу тобі знадобиться для виконання кожного завдання.

6. Між уроками роби перерви.

7. Спочатку спробуй зрозуміти матеріал, а потім його запам’ятати.

8. Якщо матеріал, який треба вивчити, великий за обсягом або складний, розбий його на окремі частини й опрацюй кожну частину окремо. Використовуй метод ключових слів. (Ключові слова – найважливіші в кожному абзаці).

9. Не залишай підготовку до доповідей, творів, творчих робіт на останній день, адже це потребує багато часу. Готуйся до них заздалегідь, рівномірно розподіляючи навантаження.

10. Готуючись до усних уроків, використовуй карти, схеми. Вони допоможуть тобі краще зрозуміти й запам’ятати матеріал.

11. Складай план усної відповіді.

12. Перевіряй себе


ЯК УДОСКОНАЛИТИ СВОЮ УВАГУ

/Files/images/psiholog/uInFSwL-hsE.jpg

1. Якщо ти неуважний, це означає, що твоя увага спрямована на щось інше. Визнач її об’єкт. Подолай суперника. Спрямуй силу уваги, куди слід.

2. Увага є і умовою, і результатом твоєї діяльності.

3. Якщо ти уважний – засвоїш матеріал, є концентрація уваги потребує твоїх свідомих дій.

4. Готуй все необхідне до початку уроку. Твоя організованість сконцентрує твою увагу.

5. Ти повинен ставити своїй увазі чіткі завдання: на що саме вона має бути спрямована.

6. Оскільки при втомі керування увагою погіршується, для її відновлення потрібно вчасно відпочивати, займатися автотренінгом, використовувати спеціальні вправи.

7. Використовуй здатність незвично привертати увагу. Уявляй звичайне як не звичай (наприклад, ти інопланетянин і сидиш на уроці землян).

8. Під час виконання завдання час від часу запитуй себе: «Про що я думаю?».

9. Якщо ти виявив, що твоя увага розсіюється, достатньо буває одного цього запитання. Якщо не допомогло – зміні положення тіла, або почитай вголос, підсилюючи чи зменшуючи силу звуку.

10. Зосередженню уваги допоможуть і прості запитання, які ти можеш ставити собі час від часу: «На яке запитання щойно відповідав однокласник?», «Яке запитання щойно поставив учитель?».

11. Якщо ти не зміг зосередитися на виконанні завдання – просто повтори його, можна вголос.

12. Структуруй матеріал конспекту, підручника (створюй таблиці, схеми тощо). Тоді обсяг уваги збільшується.

13. Намагайся набути максимальну кількість навчальних навичок, вони здійснюються без участі уваги. Вона потрібна тобі для нового, цікавого, важливого.

14. Перевіряйте з сусідом по парті роботи один одного, це сприяє розвитку уваги.

15. Щоб привернути свою увагу до матеріалу уроку, знаходь те, чим він пов’язаний з твоїм досвідом, інтересами.

16. Більше працюй з підручниками, оскільки це тренує увагу.

17. Не поспішай при зміні видів роботи. Зважай на те, що внаслідок неповного, незавершеного переключення уваги можуть виникати помилки.

18. Не намагайся робити багато справ одночасно, бо частий перехід від однієї діяльності до іншої зменшує увагу.

19. Враховуй, що ступень і обсяг уваги пов’язані зворотною залежністю – збільшення обсягу елементів, що сприймається, викликає зменшення уваги і навпаки. Тому важливий матеріал повторюй окремо.

20. Вигадай свій власний жест (по коліну плеснути, смикнути себе за вухо…). Коли твоя увага зменшується цей рух м’язів допоможе тобі відновити її концентрацію.

21. Знаходь чинники, які сприяють підсиленню твоєї уваги (легка музика при читанні, відповідне освітлення тощо).

22. Враховуй вплив природних чинників: в дощовий день концентрація уваги зменшується, а отже тобі потрібно приділити більше часу (повторень) для виконання завдань.


Рекомендації для зняття психологічного напруження, зниження тривожності

/Files/images/psiholog/priznaki-stressa.jpg

Є багато маленьких хитрощів, які допоможуть людині впоратися з емоційним перевантаженням:

1.Порахуйте до 10 та лише потім повертайтеся до травматичної ситуації.

2.Простежте за своїм диханням. Повільно вдихайте й на деякий час затримайте дихання. Видихайте поступово, через ніс. Прислухайтеся до своїх відчуттів.

3.Наберіть води та повільно випийте воду, сконцентруйтеся на своїх відчуттях води.

4.Знайдіть якийсь невеличкий предмет і уважно розгляньте його не менше чотирьох хвилин,ознайомлюючись з кольором, формою, структурою так ретельно, щоб можна було уявити предмет із заплющеними очима.

5.Погляньте на небо, розгляньте все, що ви бачите на ньому.

6.Змочіть обличчя холодною водою.

7.Вийдіть з того приміщення , де вас знайшов стрес.

Для того, щоб ці методи допомогли, їх треба знати напам’ять і постійно виконувати.

 

                                 

 

Логін: *

Пароль: *